Filme iraniene bune

Filme Iraniene impresionante

Filmele iraniene sunt absolut uluitoare. În ciuda restricțiilor existente, iranienii reușesc să creeze unele dintre cele mai uimitoare filme din punct de vedere artistic din istoria cinematografiei. În timp ce “The Cow” ar fi putut fi filmul care a făcut ca lumea să le remarce cinematografia, omul care ar trebui să fie creditat pentru popularizarea Noului Val iranian ar fi geniul numit Abbas Kiarostami. Martin Scorsese spunea: ” Kiarostami simbolizează cel mai înalt nivel de măiestrie în cinematografie”.

Noul val iranian a adus, de asemenea, ascensiunea unor autori precum Mohsen Makhmalbaf, Majid Majidi, Jafar Panahi și, mai târziu, Asghar Farhadi. Acești oameni au jucat un rol de călăuză pentru regizorii care debordau de idei, dar nu aveau resursele necesare pentru a da formă viselor lor. Iată care sunt cele mai bune filme iraniene din Iranul de după Revoluție (post 1979):

Close-up (1990)

1990 | Categorie de vârstă: 12+ | 1 h 38 min.

Genul: Docudramă | Youtube

Distribuția: Hossain Sabzian, Mohsen Makhmalbaf, Abolfazl Ahankhah, Mehrdad Ahankhah, Monoochehr Ahankhah, Mahrokh Ahankhah, Nayer Mohseni Zonoozi, Ahmad Reza Moayed Mohseni, Haj Ali Reza Ahmadi

Regizor: Abbas Kiarostami

Scenariul: Abbas Kiarostami

“Close-Up”, în regia lui Abbas Kiarostami, este un film care a fost apreciat pentru asocierea sa unică între documentar și ficțiune. Se bazează pe fapta reală a lui Hossain Sabzian, care s-a dat drept cineastul Mohsen Makhmalbaf și a înșelat o familie. Filmul se remarcă prin explorarea detaliată a unor teme precum identitatea, realitatea și puterea cinematografiei.

Din punct de vedere critic, “Close-Up” este celebrat pentru abordarea sa inovatoare. Regia abilă a lui Kiarostami și formatul filmului, care amestecă reconstituiri ale personajelor reale implicate în incident cu imagini documentare, creează o narațiune stratificată. Această abordare atenuează demarcația dintre ficțiune și realitate, ceea ce face din acest film o operă semnificativă atât în cinematografia iraniană, cât și în cea mondială. Criticii au evidențiat adesea capacitatea filmului de a testa percepția spectatorilor cu privire la adevăr și ficțiune, subliniind natura sa introspectivă și întrebările profunde pe care le ridică cu privire la natura cinematografiei, a creațiilor, a povestirii și a autenticității.

Filmul este remarcat, de asemenea, pentru elementele sale de construcție a personajelor. Personajul lui Sabzian și transformarea sa de-a lungul filmului sunt văzute ca o reflexie mai amplă a experienței umane, atingând aspecte legate de aspirație, înșelăciune și căutarea identității. Utilizarea de către Kiarostami a prim-planurilor nu este doar o tehnică cinematografică, ci este interpretată ca o modalitate de a aduce publicul mai aproape de adevărul și intimitatea experiențelor personajelor. Întâlnirea dintre Sabzian și adevăratul Makhmalbaf, în special, este evidențiată ca un moment emoționant, care pune în evidență complexitatea personajului lui Sabzian și profunzimea tematică a filmului.

“Close-Up” este considerat un film semnificativ în filmografia lui Kiarostami, remarcându-se prin originalitatea sa și prin natura provocatoare a narațiunii sale. Este un film care a intrigat și a atras publicul și criticii deopotrivă, dovedindu-se un studiu fascinant despre puterea cinematografiei și impactul acesteia atât asupra spectatorilor, cât și asupra celor care fac parte din lumea filmului.

Close Up (1990) – cu subtitrare în limba engleză

Children of Heaven (1997)

1997 | Categorie de vârstă: 12+ | 1 h 29 min

Genul: Dramă, Familie | Youtube

Distribuția: Amir Farrokh Hashemian, Bahare Seddiqi, Mohammad Amir Naji, Fereshteh Sarabandi, Kamal Mirkarimi, Behzad Rafi, Dariush Mokhtari, Nafise Jafar-Mohammadi, Hasan Roohparvari, Masume Dair

Regizor: Majid Majidi

Scenariul: Majid Majidi

“Children of Heaven”, în regia lui Majid Majidi, este un film emoționant care a rezonat cu publicul și criticii din întreaga lume. În fond, filmul relatează povestea unui băiețel, Ali, și a surorii sale, Zahra, din Teheran, care se învârte în jurul unei perechi de pantofi pierdute. Această intrigă aparent simplă se transformă într-o narațiune emoționantă și puternică despre familie, inocență și greutățile celor săraci.

Filmul este simplu, dar deosebit de profund emoțional și ne încântă cu interpretări absolut remarcabile ale tinerilor protagoniști, Amir Farrokh Hashemian și Bahare Seddiqi, care au fost lăudați atât de critici, cât și de spectatori. În ciuda poveștii sale simple, “Children of Heaven” este departe de a fi plictisitor. Captează esența copilăriei, puritatea unei relații între frați și natura universală a dificultăților mici, dar semnificative. Cursa finală a filmului, un punct critic al intrigii, are un impact emoțional covârșitor, surprinzând inocența și seriozitatea intențiilor tânărului său protagonist.

În film vei vedea, de asemenea, o portretizare cât se poate de realistă a vieții din Teheran, prezentând provocările cu care se confruntă cei săraci, fără a transmite un sentiment de disperare. În schimb, are un echilibru delicat, insuflând narațiunii speranță și inițiativă. Acest aspect, combinat cu cadre și replici uluitoare, a transformat „Children of Heaven” în primul film iranian nominalizat la Oscar pentru cel mai bun film într-o limbă străină.

Turtles can Fly (2004)

2004 | Categorie de vârstă: 15+ | 1 h 38 min.

Genul: Dramă, Război | Youtube

Distribuția: Soran Ebrahim, Avaz Latif, Saddam Hossein Faysal, Hiresh Feysal Rahman, Abdol Rahman Karim, Ajil Zibari

Regizor: Bahman Ghobadi

Scenariul: Bahman Ghobadi

“Turtles Can Fly”, în regia lui Bahman Ghobadi, este un film care te va zdruncina negreșit. Este o descriere autentică a vieții refugiaților kurzi de la granița dintre Irak și Turcia în ajunul invaziei americane în Irak. Filmul este o descriere brută, fără perdea, a realităților dure cu care se confruntă copiii într-un mediu devastat de război, unde sunt forțați să crească prea repede, confruntându-se cu responsabilități și traume ce le depășesc cu mult vârsta.

Filmul face un lucru remarcabil: oferă o față, o voce, un nume și o poveste cu care ne putem identifica, unor oameni care adesea nu sunt mai mult decât cifre în imaginarul colectiv. Ne arată luptele zilnice pe care le duc refugiații și natura apolitică a personajelor care sunt prinse în tumultul războiului. Acest lucru este evident în cazul personajelor centrale – Satellite, băiatul fără brațe, și traumatizat Agrin – care reprezintă inocența și reziliența copiilor prinși în mijlocul haosului creat de adulți nemiloși.

Narațiunea filmului este ancorată într-un realism emoționant, îmbinând momente de umor absurd cu o descriere sumbră a vieții într-o zonă de conflict. În ciuda decorului sumbru, filmul reușește să insufle un sentiment de optimism prin reziliența și ingeniozitatea copiilor, în special prin intermediul personajului Satellite. Cinematografia transformă peisajul devastat de război într-un fundal pentru povestea de supraviețuire și ingeniozitate.

Offside (2006)

2006 | Categorie de vârstă: 12+ | 1 h 33 min.

Genul: Dramă, Sport, Comedie

Distribuția: Sima Mobarak-Shahi, Shayesteh Irani, Ayda Sadeqi, Golnaz Farmani, Mahnaz Zabihi, Nazanin Sediqzadeh, Hadi Saeedi, Mohsen Tanabandeh

Regizor: Jafar Panahi

Offside explorează discriminarea de gen în Iran, concentrându-se pe un grup de tinere femei care se deghizează în bărbați pentru a urmări un meci de fotbal, la care le este interzis prin lege să asiste. Această premisă pregătește terenul atât pentru umor, cât și pentru o critică socială tranșantă. Filmul este lăudat pentru utilizarea eficientă a unui cadru real, îmbinând elemente de documentar și ficțiune, pentru a crea o poveste dinamică și captivantă.

Unul dintre elementele centrale ale filmului este reprezentarea absurdității restricțiilor de gen din Iran. Comicul de situație care rezultă din încercările femeilor de a urmări meciul și din eforturile soldaților de a impune regulile este evidențiat ca un aspect esențial care contribuie la farmecul și impactul filmului. În ciuda abordării sale comice, “Offside” nu se ferește să abordeze probleme serioase. Filmul prezintă o critică a atitudinilor societății față de femei, arătând ridicolul interdicțiilor cu care acestea se confruntă.

A Separation – Nader și Simin, o despărțire (2011)

2011 | Categorie de vârstă: 13+ | 2 h 13 min.  

Genul: Dramă

Distribuția: Payman Maadi, Leila Hatami, Sareh Bayat

Regizor: Asghar Farhadi

Scenariul: Asghar Farhadi

“A Separation” (2011), regizat de Asghar Farhadi, este un film iranian care a fost apreciat pe scară largă pentru firul narativ complex, pentru reprezentarea realistă a emoțiilor umane și pentru perspectiva pertinentă asupra societății iraniene. Filmul se concentrează în jurul unui cuplu căsătorit, Simin (Leila Hatami) și Nader (Peyman Moaadi), care se confruntă cu o decizie dificilă în ceea ce privește viitorul lor și îngrijirea tatălui lui Nader, care suferă de Alzheimer.

Probabil cel mai remarcabil aspect al filmului este narațiunea sa nuanțată și echilibrată. Filmul nu ia partea nimănui, ci prezintă perspectiva fiecărui personaj cu motive clare și ușor de înțeles. Această abordare creează o poveste convingătoare și empatică, în care liniile dintre bine și rău sunt confuze, lăsând publicul să se confrunte cu complexitatea morală a acțiunilor fiecărui personaj. Realismul și intensitatea dialogului dau tonul filmului, angrenându-ne în conflictul familiei și în problemele sociale mai largi aflate în joc.

Lipsa unei coloane sonore este un alt element care contribuie la senzația de realism brut a filmului. Absența muzicii permite ca narațiunea și emoțiile personajelor să rămână în centrul atenției, ceea ce face ca povestea să fie și mai captivantă.

Filmul “A Separation” a câștigat premiul Oscar pentru cel mai bun film într-o limbă străină în 2012. Această realizare a fost semnificativă, deoarece era pentru prima dată când un film iranian câștiga un Oscar în această categorie.

Total
0
Shares
Articolul anterior
Filmul Reptile cu Benicio Del Toro si Justin Timberlake

Reptile (2023): Crimă, complexitate și artă cinematografică

Articolul următor
Lista filme pe Netflix

Cele mai bune filme pe Netflix

Alte articole interesante