My Own Private Idaho din 1991

My Own Private Idaho: La marginea societății și a sufletului

My Own Private Idaho din 1991 este o explorare emoționantă și neconvențională a iubirii, a pierderii și a dorului. Filmul, cu River Phoenix și Keanu Reeves în rolurile principale, se adâncește în viețile a doi tineri escroci, Mike și Scott, pe măsură ce aceștia navighează într-o lume a descoperirii de sine și a dorințelor neîmplinite.
1991 | Categorie de vârstă: 15+ | 1 h 44 min. | Dramă, Aventură
Regia: Gus Van Sant
Scenariul: Gus Van Sant
Distribuția: River Phoenix, Keanu Reeves, James Russo, William Richert, Rodney Harvey, Chiara Caselli

Filmul se concentrează, mai degrabă, pe nevoile fluctuante ale personajelor decât pe o intrigă mecanică. Filmul are o abilitate excepțională de a evoca o stare a unei nevoi fluctuante, subliniind în special interpretarea lui River Phoenix în rolul lui Mike, un personaj care tânjește după dragoste și adăpost în urma unei copilării tulburi.

Gus Van Sant și filmul artistic american la început de ani ‘90

Stilul regizoral al lui Gus Van Sant este marcat de o atenție deosebită acordată personajelor marginalizate și izolate, o trăsătură care a fost o constantă de-a lungul carierei sale. Născut în Louisville, Kentucky, în 1952, Van Sant și-a manifestat de timpuriu interesul pentru artele vizuale, în special pentru pictură și filmarea Super-8, în timpul anilor de școală. Înclinațiile sale artistice l-au îndrumat spre Rhode Island School of Design în 1970, unde și-a schimbat specializarea din pictură în cinematografie, influențat de diverși regizori avangardiști pe care i-a întâlnit acolo. 

Începutul carierei lui Van Sant în cinematografie, în special în anii 1980, a fost marcat de preocuparea acestuia față de temele legate de comunitățile marginalizate, în special cele din spectrul LGBTQ+. Acest angajament poate fi văzut în debutul său regizoral cu “Mala Noche” (1986), o poveste despre dragostea neîmpărtășită a unui vânzător de băuturi alcoolice homosexual pentru un imigrant mexican. Acest film a ilustrat stilul caracteristic al lui Van Sant: un amestec de romantism neîmplinit, un simț discret al absurdului și o reprezentare fără prejudecăți a homosexualității.

Asocierea sa cu mișcarea New Queer Cinema la începutul anilor 1990 a definit și mai mult stilul lui Van Sant. Această mișcare a căutat să descrie experiența queer cu onestitate și complexitate. Filme precum “My Own Private Idaho” sunt emblematice pentru această perioadă, reinterpretând narațiuni clasice dintr-o perspectivă queer, o marcă a New Queer Cinema. Filmele lui Van Sant din această epocă sunt cunoscute pentru natura lor introspectivă, folosind adesea cadre lungi și o estetică vizuală naturalistă, cufundând publicul în peisajele emoționale profunde ale personajelor sale.

Andy Warhol, o figură importantă a mișcării de artă vizuală, l-a influențat, de asemenea, pe Van Sant, în special în abordarea sa de a explora și descrie subculturi marginalizate. Este posibil ca lucrările lui Warhol din anii 1960 și 1970, caracterizate prin asumarea culturii pop și prin critica consumerismului, să fi influențat abordarea cinematografică a lui Van Sant, în special în ceea ce privește portretizarea celor ignorați și neconvenționali.

Ce se întâmpla în My Own Private Idaho

My Own Private Idaho este un road movie profund emoționant care pătrunde în viețile lui Mike Waters și Scott Favor, doi tineri care trăiesc la periferia societății, ca prostituate. Filmul se deschide cu sensibilul și vulnerabilul Mike, interpretat de River Phoenix, care suferă de narcolepsie – o afecțiune care se declanșează, adesea, în momente de stres, propulsându-l într-o stare de visare plină de amintiri ale mamei sale și de un dor profund de legături familiale. Această căutare a mamei sale constituie pilonul central al narațiunii.

În contrast cu Mike se află Scott Favor, interpretat de Keanu Reeves, un tânăr rebel provenit dintr-un mediu bogat. El alege viața pe stradă în semn de sfidare față de tatăl său, fiind pe deplin conștient că va moșteni averea familiei la împlinirea vârstei de 21 de ani. Relația complexă a lui Scott cu Mike este un amestec de grijă și distanțare, deoarece acesta nu împărtășește sentimentele de iubire ale lui Mike.

Filmul se desfășoară într-o structură episodică tipică road movie-urilor. Călătoria lui Mike și Scott prin nord-vestul Statelor Unite ale Americii expune o întreagă suită de personaje și experiențe. Aceste întâmplări descriu o imagine vie a vieții de pe străzi și a realităților sale. Van Sant împletește ingenios în film elemente din piesa lui Shakespeare “Henric al IV-lea”, creând o atmosferă suprarealistă și poetică care contrastează puternic cu realitatea dură a vieții personajelor.

O turnură majoră a poveștii are loc în momentul în care Mike și Scott călătoresc în Italia în căutarea mamei lui Mike. Acest episod al filmului evidențiază laitmotivele persistente ale căutării și dorului. Scott suferă o transformare, îmbrățișându-și în cele din urmă trecutul său înstărit și distanțându-se de viața sa de pe străzi, inclusiv de prietenia cu Mike.

Idaho juxtapune extremele sociale dintre cei care au și cei care nu au. Pentru prima dată, Van Sant include un personaj principal ale cărui origini din clasa de mijloc superioară corespund cu ale sale. Dar, spre deosebire de Van Sant, care, în cea mai mare parte a carierei sale, a rămas fidel propriei sale versiuni americanizate a “filmului artistic”, Scott își trădează nu numai prietenii, ci și sexualitatea pentru bani și putere. Filmul culminează cu o dublă înmormântare. Cei doi tați ai lui Scott – primarul Favor și Bob Pigeon – au murit unul imediat după altul și sunt înmormântați în același cimitir. Structura schizoidă a scenei nu este, de data aceasta, o proiecție a psihicului fragmentat al lui Mike, ci mai degrabă o mini-alegeorie a polarizării economice a Americii, care era deja grotesc de evidentă în timpul epocii Reagan-Bush I și este și mai pronunțată astăzi. Cu ochii în față, cu coloana înțepenită, clanul Favor, heterosexual get-beget, condus acum de Scott și soția sa, încearcă cu disperare să ignore carnavalul spectaculos care are loc la câteva sute de metri distanță. Mike și prietenii săi marginalizați dansează cu furie pe mormântul lui Bob. Un singur prim-plan este suficient pentru a sugera că prima izbucnire de furie a lui Mike este, de asemenea, și prima sa experiență eliberatoare.

Filmul se încheie cu situația lui Mike în mare parte neschimbată, subliniind natura ciclică și nerezolvată a angoaselor sale. El rămâne un suflet în derivă, în continuă căutare a unui sentiment de familie și de apartenență. My Own Private Idaho se remarcă prin explorarea unor teme precum dragostea neîmpărtășită, fluiditatea sexualității și contrastul puternic dintre bogăție și sărăcie. Narațiunea neliniară a lui Van Sant și stilul regizoral distinctiv creionează o explorare introspectivă și atmosferică a vieții interioare și a dorințelor personajelor.

Merită văzut filmul?

Natura experimentală a filmului poate fi deosebit de atrăgătoare, sau poți considera că melange-ul de dialoguri contemporane și Shakespeariene, alături de o narațiune neuniformă și pe alocuri incertă contribuie la diminuarea impactului. 

Regia lui Van Sant este remarcabilă, demonstrându-și abilitatea de a îmbina naturalețea cu avangarda. Cinematografia filmului este captivantă, folosind cadre lungi și secvențe de vis pentru a crea o atmosferă de introspecție. Interpretările, în special cele ale lui River Phoenix și Keanu Reeves, se remarcă prin profunzimea și autenticitatea lor. Phoenix, în interpretarea lui Mike Waters, oferă o prestație marcată de vulnerabilitate și nuanțe emoționale.

Structura narativă a filmului My Own Private Idaho este atât intrigantă, cât și neconvențională. Combină elementele unui road movie cu un studiu profund al personajelor, integrând teme shakespeariene într-o manieră neașteptată și provocatoare. Filmul abordează teme legate de dragoste, dorință și identitate cu un nivel de complexitate și sensibilitate rar întâlnit.

În plus, filmul ocupă un loc important în sfera cinematografiei queer. Reprezentarea revoluționară a temelor și personajelor LGBTQ+ la momentul lansării sale a fost esențială și continuă să fie relevantă în peisajul cinematografic actual.

Total
0
Shares
Articolul anterior
War for the Planet of Apes Planeta Maimuțelor-Razboiul

Planeta Maimuțelor: Războiul (2017)

Articolul următor
Napoleon un film de Ridley Scott 2023

Napoleon (2023). Filmul dedicat unei legende de la un regizor legendar

Alte articole interesante
Vagabondul milionar (Slumdog Millionaire)

Vagabondul milionar: De la mahalale la milioane

Povestea lui Jamal Malik, un tânăr orfan din mahalalele Mumbaiului, care ajunge în finala concursului "Vrei să fii milionar?". Un film despre bogăție și sărăcie, destin și întâmplare, iubire și supraviețuire.