Vagabondul milionar (Slumdog Millionaire)

Vagabondul milionar: De la mahalale la milioane

Povestea lui Jamal Malik, un tânăr orfan din mahalalele Mumbaiului, care ajunge în finala concursului “Vrei să fii milionar?”. Un film despre bogăție și sărăcie, destin și întâmplare, iubire și supraviețuire.
Titlu original: Slumdog Millionaire
2008 | Categorie de vârstă: Audiență generală  | 2 h | Dramă, Romantic, Polițist

Regia: Danny Boyle, Loveleen Tandan

Scenariul: Simon Beaufoy, bazat pe romanul lui Vikas Swarup

Distribuție: Dev Patel, Freida Pinto, Madhur Mittal, Anil Kapoor, Irrfan Khan, Saurabh Shukla, Mia Drake, Rajendranath Zutshi, Rubina Ali, Ayush Mahesh Khedekar

Muzica: A.R. Rahman

Cinematografie: Anthony Dod Mantle

Marketingul genial din spatele filmului Slumdog Millionaire

Acest film este o lecție despre cum americanii știu să-și vândă produsul, un exemplu strălucit de marketing la superlativ. Chiar dacă valoarea artistică a filmului poate fi considerată mediocră, strategia de marketing a fost pur și simplu genială. Creatorii filmului au avut un fler extraordinar, speculând inclinația popoarelor din lumea a treia către soluții miraculoase de îmbogățire. Ce pot spune? Un mare boom comercial incredibil, gătit după rețeta fericirii indiene!

Regizorul englez Danny Boyle a adus o nouă perspectivă asupra acestei povești, politizând-o și împrospătând-o cu o privire critică. De la “Vagabondul” (1951) al lui Raj Kapoor, care a colorat copilăria generației boomer, la “Slumdog Millionaire”, diferența este enormă. Dacă filmul lui Kapoor avea o viziune pur indiană, cel al lui Boyle este viziunea unui englez asupra Indiei. Ambele filme sunt legate printr-o poveste de dragoste pe fundalul contrastului dintre bogați și săraci.

Critica socială și realitatea dură a mahalalelor

Povestea lui Jamal Malik, un orfan de 18 ani din mahalaua Mumbaiului, care ajunge să participe la concursul “Vrei să fii milionar?”, este captivantă. Pas cu pas, el răspunde la întrebări, ajungând în etapa finală. Isteria concursului devine un fenomen național. Susținut de o întreagă națiune, Jamal mai are de răspuns la o singură întrebare pentru a câștiga fabuloasa sumă de 20 de milioane de rupii.

Valoarea filmului este imaginea, concentrată pe ideea de infern, mai ales în partea de început, care este un documentar despre o Indie de coșmar. India infernală, India mizeriei, India subnutrită, totul fiind văzut ca prin ceață și jucat impecabil de copii, cu o personalitate tipică celor abandonati, maturizați înainte de vreme: curajul vagabonzilor!

Filmul este ostentativ de comercial, pe rețeta fericirii indiene. E argumentativ, pe ideea contrastelor, săraci și bogați, prinț și cerșetor, strada mizeră și spațiul magic al televiziunii, viața și jocul! Secretul succesului stă în montaj, care este realizat după tehnica videoclipului, de aceea pare atipic față de clișeul filmului indian, lent și edulcorat.

Evident că Boyle e superprofesionist, totuși îl prefer pe Boyle din Trainspotting, care este mult mai profund. Dincolo de orice critică rămâne fenomenul ca atare. Stacheta rafinată la care a ajuns filmul american primește o lovitură din partea unor englezi, care le reamintește americanilor că filmul este o artă care se adresează maselor, aducând bogăție doar celor care știu să le ofere rețeta fericirii.

Total
0
Shares
Articolul anterior
Mamma Mia! (2008)

Mamma Mia! O poveste simplă despre o mireasă, mama ei și... trei posibili tați

Articolul următor
I'm Not There Film 2007

I'm Not There: Complexitatea lui Bob Dylan

Alte articole interesante